lisetteohäst

Direktlänk till inlägg 5 januari 2011

Hett tips!

Av Lisette Johnsson - 5 januari 2011 22:41

Oj , väldigt många inlägg idag.. Men kunde inte låta bli att skriva detta:


Satt och läste runt på internet om tips och ideer som jag tänkte använda mig av på Trana och Folda. Hittade en jättebra artikel som Magnús och Anna Skúlason komponerat ihop. Den handlar om hur man ska tas med en häst från början av sin tränings karriär och hjälpa en med att uppnå vissa mål, på vilket stadie man än vill uppnå såsom. fritidshäst och tävlingshäst!



Klicka på bilden för att komma till länken....

 


Själv tycker jag att det är viktigt med att sätta mål i sin ridning för att se sina framsteg och för att inte glömma bakslagen.


Tranas mål: är att få en tölt som är bärande och trampa bra under sig. (Vilket hon faktiskt börjat göra.. men vi är inte riktigt "där" ännu!) I början av min och Tranas karriär låg hon väldigt mkt på bogarna och nästintill glömt bort sin bakdel. "Det är inte lätt att trampa under sig ordentligt i tölten när man har 4 cm högre bakdel" säger Trana... "Men det ska gå" säger jag ;)


Foldas mål: Att lita på mig och slappna av i ridning.  Folda är en häst som man behöver rida väldigt ofta och ganska länge för att få henne till att slappna av och bli flexibel i kroppen. Det märks att hon börjar lära känna mig och rent ut sagt accepterar mig bättre än vad hon gjorde i början. Då var det jättejobbigt att stå stilla innan man skulle hoppa upp, väl uppe var det jättesvårt att stå stilla med. Men voila! Nu är det momentet snart ett kapitel :) framsteg huh?




Självklart har jag högre mål som jag vill nå. Men för att komma dit måste jag uppnå dessa mål först innan jag kan ta mig vidare till nästa :)  som en liten träningsplanering nästan.


Vad har ni för mål?   

 
 
Mathilda Klasson

Mathilda Klasson

5 januari 2011 23:06

Hejsan bloggare! Vill bara påminna er om att det är frågestund hos en huuuge blogg! Läs inlägget för frågestunden innan ni frågar!

Ni har även chansen att vinna en header plus designhjälp! Skynda dig in till mig!
http://thildaw.tk

http://thildaw.tk

 
Cia

Cia

6 januari 2011 07:27

alltid bra att sätta upp mål med sina hästar :)

http://ciajonasson.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisette Johnsson - 16 januari 2014 15:15


Här har vi vår knodd Yringur, han föddes den 22 maj -13 och är en ståtlig liten herre        ...

Av Lisette Johnsson - 24 april 2013 16:35

Idag var jag ute o red med Anna i regnet :) Fidde rullar på bra nu och träningen går positivt framåt.. Han känns bättre än förra året i tölten och nu ska vi bara försöka behålla den fina energien som han ute kvar inne på banan. Ja, här får man inget ...

Av Lisette Johnsson - 22 april 2013 11:47

Titta nu är det nära

Av Lisette Johnsson - 8 april 2013 14:34

Här har vi stolt å trana när dom mumsar på sitt hö :) Den andra bilden är på fina Bloma :)...

Av Lisette Johnsson - 2 april 2013 17:44

Min goa flicka trivs i sin nya hage o med sina kamrater :)

Ovido - Quiz & Flashcards