lisetteohäst

Alla inlägg under november 2010

Av Lisette Johnsson - 29 november 2010 15:21

Jag hatar snö , förlåt. Det är jättefint! Men... hur mkt kläder jag än tar på mig fryser jag. Trana har i varje fall fått på sig broddar och sulor nu, skönt! Så slipper hon de eländiga styltorna och att halka runt i hagen xD 


Folda har fått vila nu i en vecka och Trana har fått ta det lugnt hon med. Men denna veckan ska jag försöka rida så mycket det bara går. Ska ju eventuellt ha skoj tävling i strömma gymnasieskolas ridhus i vinter. Så man får ju inte tappa motion och styrka :P  förresten ska jag börja gymma, märker verkligen att det behövs när jag rider. Så fruktansvärt klen! hahaha


Här kommer iallafall en bild från den tid på året jag älskar mest! SOMMAREN :D


 


puss  

Av Lisette Johnsson - 22 november 2010 21:33

Detta klippet får mig att sakna lilla Bulten som gick bort nu i höstas! Det var Paulas get som trodde att han var en häst. Kolla på dette tokiga klippet som förskönade våran uppvisning i våras.


http://www.youtube.com/user/iLoveStickan#p/a/u/1/y2RQ4Eyhhuo



Bara Raudur han är på med xD söta Bulten!

Av Lisette Johnsson - 19 november 2010 19:43

Här kommer lite bilder ifrån Tranas hagkompisar :)


           



imorgon ska jag rida kurs för Malin Elmgren på Folda! Ska bli jätte kul, får se om jag hinner ta några bilder. Ska iallafall ha med mig min kamera :)


hej så länge   





Av Lisette Johnsson - 17 november 2010 13:59

Både jag och hästarna behöver vila ett litet tag. Eller ah.. dom har fått vila sen i måndags ,skönt ibland.


Imorgon blir det andra bullar, för då är jag ledig ifrån skolan. Ska rida både Trana och Folda   


Det är bara bra för Folda om hon får ta det lite lugnt nu när hon var hos kiropraktorn i måndags, fortfarande en del spänningar kvar och det är så farscinerande när man hör hur det knakar och brakar i hennes kropp!


Funderar på ifall Trana med ska få blir genomgången utav kiropraktorn innan nästa säsong bara för att se så allt står rätt till :P


Förresten så var jag inne på en mycket bra sida idag där fanns det spel om hästens anataomi, matsmältningssystem och annat vettigt kunnate :)  ta dig en kik !


http://www.ridsport.se/spel/



Puss & Kram

MIN

Av Lisette Johnsson - 16 november 2010 14:32

ÄNTLIGEN är det skriftligt

på papper att Trana är vår!  





 

Av Lisette Johnsson - 15 november 2010 21:30






 

I foajen på ridhuset hedrades i kväll minnet av flickan.

Flicka skadad iridolycka avled



Borås i dag 16:46 | Uppdaterad i dag 19:34



Den sjuåriga flicka som skadades i ridolyckan på Borås ridhus i söndags har avlidit.

Det var på söndagseftermiddagen som ridolyckan inträffade på Borås ridhus. Under en lektion med 4-7-åringar blev det plötsligt oro bland hästarna.

Den sjuåriga flickan kastades av sin häst varpå en annan häst sprang över henne. Flickan bar skyddsväst och hjälm men fick trots det mycket allvarliga skador.

Flickan fördes med ambulans till Södra Älvsborgs sjukhus där hon sedan vårdades. Flickans skador var dock för allvarliga och hennes liv gick inte att rädda.

I kväll hålls ett krismöte på ridhuset.




http://www.bt.se/nyheter/boras/flicka-skadad-i-ridolycka-avled%282180427%29.gm




Skänker en tanke till anhöriga. Detta är bara något som inte får hända och det är ofattbart att något sådant kan ske. Men det är ingen lek och det får vi som håller på med hästar aldrig glömma!   


 

 

Av Lisette Johnsson - 15 november 2010 15:12

Jag är inte direkt känd för att vara ute och rida när det regnar det är av olika anledningar.



  • Hatar klumpiga obekväma regnkläder, har alltid gjort och kommer alltid att göra!
  • Bara för att jag är så naiv och knappt använder regnkläder regnar det så klart igenom så att alla kläder blir blöta. ALLT!
  • Bara för att kläderna blir blöta fryser man, brr!
  • Hästarna går med huvudet på sne när det regnar åt ena hållet. Regnar det åt höger vrider hästarna sitt huvud på sne åt höger och så tvärt om!



Ne, det var la dem största orsakerna, men det är tur att man har Johanna som puschar en ut i regnvädret så hästarna slipper ridhus varje gång det regnar   





Här är vi innan avfärd!


Jag & Folda


och Johanna & Mökkur-bus! :)     



som ni kanske la märke till har jag ett väldigt annorlunda bett på Folda när jag rider ut, det kallas kombinations bett som har inverkan genom bett, tryck på nos och nacke samt genom kindkedjan. Det kan se väldigt grymt ut och måste ridas med en erfaren hand. Man ska aldrig slita i hästens mun! Folda har en tendes att smygöka när vi är ute och rider, men med en liten halv halt lyssnar hon jättebra och är super duper fin i munnen :) sen är hon ju en häst med livigt temprament och testar ifall det finns några öppna dörrar ändå.


Ni förstår inverkan bara genom att se det, eller hur?.


Sist nu när vi var ute och red upplevde jag att hon åter igen var stelare än vanligt men denna gången satt det mest i vänster sida. Tur är att vi ska till kiropraktorn idag så jag ska be henne kika lite närmre på det. Kanske till och med hinner fota lite under tiden?   

Av Lisette Johnsson - 11 november 2010 20:14

Med kameran i högst hugg lyckades Carina få några bra bilder på mig och Folda :)  eftersom det hann bli så mörkt var de flesta bilderna suddiga, men några blev bra! Orkar inte lägga ut alla , var så många! Men här är några favoriter.


Den 20 ska jag tida kurs för Malin Elmgren som Carina brukar rida för ibland, ska bli jätte spännande. Malin är examinerad B-instruktör, C-tränare & Nationell domare.


Imorgon ska jag försöka rida både Trana och Folda slutar ju trots allt 12 ;) sen är det HEEEEELG!!







     



Trevlig kväll allihopa!

Ovido - Quiz & Flashcards