lisetteohäst

Alla inlägg under oktober 2010

Av Lisette Johnsson - 15 oktober 2010 17:20

Hej hopp bloggen! :)


Underbart höst väder måste jag säga ! :D jag och Johanna drog till stallet ganska tidigt och red. Jag red Folda och Johanna sin häst Mökkur. Folda är en häst som jag ev. kommer att rida nu för att ev. tävla och gå kurser. Det är Carina Dahlvinds fina sto som är helt underbar. Men hon sätter verkligen ens kunskaper på prov vill jag lova! Men sånt tycker jag bara är kul. Den 30 ska jag rida kurs med henne och Trana för Linnea Vaas, ska bli riktigt intressant! Johanna har skaffat sig en ny häst som heter Mökkur och han är en lovande "liten" charmig herre. Dom passar jättebra ihop. Imorgon ska vi rida ut och trotsa älg-jakten, moahaha. Ne vi ska rida på synliga bra grus-vägar och sjunga högt så jägarna hör oss :)


Här kommer lite bilder från dagens träning:


Johanna och Mökkur


 

Johanna och Mökkur i full tölt på ovalbanan


Jag och Folda i tölt

   


Jag och Folda i tölt, se vilka fina ben lyft ! :P


Av Lisette Johnsson - 13 oktober 2010 21:31

Tada! Trana har blivit nyklippt, en del har sina ivändingar mot att man inte ska klippa sin islandshäst men jag har andra argument:


Denna text hittade jag här och den pointerar varför jag klipper Trana:

Tränar du intensivt och hästen svettas mkt är det en god idé att klippa och träningspassen blir lättare och trevligare. De flesta nyklippta hästar blir klart piggare efter klippningen... har energi över till annat istället! Efter klippning måste man  dock använda vintertäcke däremellan för att ersätta ev avklippt päls.

När hästen rids/körs/arbetas blir muskelaturen varm.  Hästen måste göra sig av med denna värme, så att inte kroppstemperaturen stiger för mycket. Är då vinterpälsen för tjock och lång blir hästen snabbt svettig och orkar inte arbeta lika hårt som vid kort hårrem. Då hjälper det hästen att klippa den! Då underlättar man för hästen att avge den överflödiga värmen. Ofta får man en piggare och gladare mer arbetsvillig häst efter klippningen.




Titta så fin hon blev :)

 


Har även lite tråkiga nyheter, jag har beslutat mig för att lämna tillbaka Gandur, så han kommer att lämna mig i slutet av oktober.



Idag har jag varit flitig i stallet, har hunnit rida tre hästar och hjälpt Johanna med mockning och vattning! :) allt är på topp!

Av Lisette Johnsson - 7 oktober 2010 17:04

Ger mig tillbaka till den varma tiden: SOMMAREN!


         


BTW tävlingen på lördag är inställd :/

Av Lisette Johnsson - 6 oktober 2010 22:00

Just nu har jag haft fullt upp med häst förflytting, plugg och sjukdomar! Men tänkte ändå köra en liten upptadering om hur bra vi trivs på Navåsen :)

Allt är perfekt och i sin ordning och det kan inte bli bättre just nu, Trana tycker det är spännande att stå inne under nätterna och det är nog väldigt bra för henne då hon lätt går ner i hull till vintern. Så vi är i fullt tjåå att motarbeta detta :)


 

 Tittut säger Trana :)  

Presentation


Mitt liv som islandshäst-älskare och min utveckling inom dess värld !

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards