lisetteohäst

Alla inlägg under september 2010

Av Lisette Johnsson - 17 september 2010 17:18

Var i stallet och sopade stallgången och sjöng innan "Min lilla ponny" eller va den nu heter. Märkte till min förvåning att Trana stod och diggade, till min sång! haha. Var tvungen till att filma det så lägger upp det här sen.


Natalie hängde med till stallet idag, shit va roligt det var. Hästarna var sjukt pigga och Gandur tölta på som bara den. Natalie har blivit otroligt duktig med, så stolt över min syster   




Tur att någon gillar när jag sjunger iallafall !


Av Lisette Johnsson - 15 september 2010 23:00

Åh vad jag är tacksam för att jag få ha dessa hästarna hos mig, dem betyder verkligen allt. Kommer bli så himla sorgligt att sära på dom, och sen Trana åka hem. Mitt hjärtas-skatt   hon var helt underbar idag när vi red i paddocken. Tölten sitter som en klocka, traven är riktigt härlig att arbeta i och galoppskänklen lyssnar hon till som aldrig förr. Min stjärna! Gandur var inte fy och skam han heller. Han är så laddad när vi är ute och rider så det känns som att han skulle klara av att springa i 1000 år eller något. UNDERBARA HÄST! :) precis en sån häst som man vill ha på banorna! Som aldrig ger sig.



Hittade ett gammalt klipp på Trana ifrån vintras i trav. Den är fin, men mycket finare nu! Ska försöka fixa nyare filmer på Trana och Gandur snart :)






     


Dom finaste hästarna som finns!    

Av Lisette Johnsson - 13 september 2010 19:45

Hösten har alltid varit överskattad enligt mig. Tills nu ser jag alla fördelar! Bönderna klipper sina åkrar, behaglig värme i kvälls-solen och hästarna börjar ludna till! Åsikten har ändrats med andra ord.. Hösten är UNDERBAR! Regnet kan man ju skippa, men alla färger och hästarna riktigt vaknar till liv efter en varm sommarbölja. Nu sätts Gandurs tävlinssäsong 2011 igång på riktigt!





Gandurs pappa Dagur fra Kjarnholtum med bla. 9.5 i tölt, 9.0 i trav och 8.5 i pass!! De ni ;)

    

Här är Yrja frá Bjarnarhöfn som är Gandurs mamma, silversvart snygging ;)


     



Dessa vackra hästar resulterade underbara Gandur från Landfari!!!


  


Av Lisette Johnsson - 6 september 2010 13:02

Det var som sagt ett tag sedan jag skrev här i bloggen. Har vart fullt upp minstsagt. Skaffat mig en ny häst vid namn Gandur, Johanna har skaffat sig en häst som heter Tár, jag har flyttat hästarna till Hyssna över sommaren där dom trivs jättebra, nästa gård att inta är http://n-islandshastar.jimdo.com/ som ligger i björketorp. Där finns stall, ridhus, oval bana med tävlingsmått, paddock osv. Ett beslut som känns bra, men tråkigt att lämna madkullen och underbara Paula!


Tranas ägare har bestämt sig för att sälja Trana vilket jag själv tycker är jätte tråkigt då den hästen är mitt lilla hjärta. Men det är säkert rätt beslut från hennes sida, och jag ska göra allt som står i min makt för att hon ska komma till ett toppen ställe :) !


Tillbaka till Gandur: han är min blivande tävlingshäst som jag har på prov nu ett tag. Till en början hade han väldigt svårt med att trava, så det är nog det vi jobbat mest på. Men man ska aldrig favvorisera en gångart, skritten , tölten och galoppen är lika viktigt den. Vårat nästa projekt är att få med bakdelen ordentligt i tölten och galoppen. Har märkt att den slankar efter lite och istället för att jobba sig fram med den hamnar allt i munnen vilket tillslut bara slutar till en jobbig kamp för både hästen och ryttaren. Så det är prio 1 just nu. Bakdels aktion!


Vi var på tävling förra helgen på navåsen och jag har aldrig vart med om en häst som är så stark som Gandur , HERREGUD! Han är inget guldkorn att lasta vill jag inte påstå. Då fick jag lite tvivel, hur ska jag göra nu när han inte går på? och ska jag hålla på på detta viset varje gång?  NEJ!  På tävlingen hade vi samma problem hem, han vägrade gå på och stegrade och sprang i väg. Jag flygandes som en vante efter i grimskaftet! Då kommer Anton och säger "pröva stigbett" Jag säger "pröva vad du vill,  bara han går på" Japp, sagt och gjort! Anton körde in ett stigbett i munnen som ger tryck upp i gommen om han skulle lyckas stegra sig. Och vet ni vad??? Hör och häpna, Gandur går in i transporten som ett litet ljus. Jag blev gråtfärdig när jag såg detta. Ska lägga in en bild på detta mirakel till stigbett.


 

Självklart ska jag inte massbruka det, utan efter ett tag med transport träning kommer han att gå på och då förhoppninsvis förstår Gandur att transporten inte är farligt utan kommer att gå på utan stigbett till slut :) a happy ending helt enkelt!


Lägger även upp lite bilder på Gandur och jag ifrån KM:


     

Film ifrån tävlingen som Cia jonasson har gjort så fint :)



Skapa flashcards